اینترنت اکسپلورر و دلیل کناره گیری آن

سقوط اینترنت اکسپلورر از رقابت مرورگر ها

توسط

مرورگر اینترنت اکسپلورر یکی از مشهور ترین و قدیمی ترین مرورگر های جهان است که به دلایل متعددی دیگر اسمش شنیده نمیشود و از رقابت میان مرورگر ها حذف شده.

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که چرا اینترنت اکسپلورر سقوط کرد؟ و دلایل آن چیست؟ با ما همراه باشید تا با دلایل بلا استفاده شدن اینترنت اکسپلورر آشنا شوید.

اینترنت اکسپلورر چیست؟

اینترنت اکسپلورر یک مرورگر جهانی و ساخته شده توسط کمپانی مایکروسافت است. این مرورگر اولین بار در سال ۱۹۹۵ وارد ویندوز شد و قابل استفاده برای تمامی کاربران قرار گرفت.

مرورگر اکسپلورر چیست
اینترنت اکسپلورر چیست؟

اینترنت اکسپلورر اولین بار در ویندوز ۹۵ در دسترس عموم قرار گرفت و آخرین بار در ویندوز ۸.۱ به کار خود پایان داد. درواقع پروژه مرورگر اینترنت اکسپلورر در سال ۱۹۹۴ توسط توماس ریردون آغاز شد و تا ۲۷ سال توسط مایکروسافت پشتیبانی و به روز رسانی میشود.

اینترنت اکسپلورر با قرار دادن ویژگی هایی به کاربران کمک میکرد در سراسر اینترنت جست و جو کنند.

پایان فعالیت اینترنت اکسپلورر

اینترنت اکسپلورر سرانجام پس از ۲۷ سال فعالیت مداوم به فعالیتش پایان داد و کمپانی مایکروسافت به صورت واضح اعلام کرد که از سال ۲۰۲۱ به بعد هیچ گونه فعالیت در اکسپلورر را پشتیبانی نمیکند و به معنای واقعی دیگر هیچ مسئولیتی در قبال این مرورگر نخواهد داشت.

فعالیت اینترنت اکسپلورر متوقف
پایان فعالیت اینترنت اکسپلورر

پس از اعلام مایکروسافت این مرورگر به کار خود پایان داد و مایکروساف ادج وارد میدان شد. مایکروسافت ادج خیلی زد توانست با قرار دادن قابلیت های متعدد و حرفه ای جای خالی اینترنت اکسپلورر را پر کند.

امنیت اینترنت اکسپلورر مهم ترین دلیل پایان آن

مهم ترین دلیل پایان کار اینترنت اکسپلورر امنیت آن است. همه ما میدانیم که مهم ترین شرط برای یک مرورگر خوب امنیت آن است. بنابراین اگر مرورگری امنیت نداشته باشد به صورت کامل ورشکسته و غیر قابل استفاده خواهد بود.

اینترنت اکسپلورر دارای یک حفره امنیتی بسیار مهم بود که با استفاده از آن هکر ها میتوانستند با تزریق کد های مخرب آن را هک و اطلاعات کاربران به خط بیندازند.

اینترنت اکسپلورر و مهم ترین دلیل متوقف شدن آن
امنیت اینترنت اکسپلورر مهم ترین دلیل پایان آن

اینترنت اکسپلورر تا سال ۲۰۰۳ به عنوان محبوب ترین مرورگر جهان شناخته شده بود و حدود ۹۵ درصد از کاربران اینترنت از این مرورگر استفاده میکردند. اما همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم با گذشت زمان نقص های امنیتی مهم خود را نشان دادند و مایکروسافت با توجه به اینکه این شرایط ممکن است تاثیرات منفی و بزرگی بر روی امنیت کاربران و هویت این کمپانی بگذارد تصمیم به از دور خارج کردن اینترنت اکسپلورر کرد و جایگاهش را به مایکروسافت ادج انتقال داد.

حفره های امنیتی اینترنت اکسپلورر به اندازه ای بر روی این مرورگر تاثیر گذاشته بود که مدیر امنیت مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که کاربران اینترنت از اینترنت اکسپلورر به عنوان مرورگر پیش فرض خود استفاده نکنند.

اینترنت اکسپلورر در رفع مشکلات امنیتی

مایکروسافت در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که افرادی قصد حمله به شرکت های آمریکایی مانند گوگل را دارند از اینترنت اکسپلورر استفاده میکنند. آنها با استفاده از مشکلات مهمی که در اینترنت اکسپلورر وجود داشت سعی در دسترسی به اطلاعات متعدد شرکت های مهم داشتند.


این مشکلات در تمامی مرورگر ها یافت میشود. ولی مهم تر این است که کمپانی به رفع آن اهمیت دهد و خیلی زود آنها را برطرف کنند.

این دقیقا همان موضوعی است که در اینترنت اکسپلورر اهمیتی داده نشد. به همین علت مایکروسافت یک تصمیم اساسی گرفت و به شکل کلی این مرورگر را از دور خارج کرد و مایکروسافت ادج را جایگزین کرد.

استفاده از اینترنت اکسپلورر

اینترنت اکسپلورر
استفاده از اینترنت اکسپلورر

از زمان اعلام رسمی کمپانی مایکروسافت تاکنون تعداد کاربران اینترنت اکسپلورر در حال کاهش است. نیمی از این کاهش به دلیل امنیت پایین این مرورگر و نیمی دیگر به دلیل پشتیبانی نشدن توسط مایکروسافت است.

وقتی یک نرم افزار از سوی شرکت سازنده پشتیبانی و حمایت نشود مطمئنا کاربران آن اطمینان کافی نخواهند داشت و با مرور زمان برای رفع نیاز هایشان به نرم افزار هایی مراجعه میکنند که به صورت کامل تحت حمایت هستند و در صورت بروز مشکل پشتیبانی خواهند داشت.

اینترنت اکسپلورر در مقابل دیگر مرورگر ها

مرورگر اینترنت اکسپلورر
اینترنت اکسپلورر در مقابل دیگر مرورگر ها

فایر فاکس، کروم، اپرا و بریو همگی جز مشهور ترین مرورگر های تاریخ هستند که در حال رشد سریع میان کاربران هستند. درواقع تا پیش از مواجه شدن کاربران با مشکلات امنیتی اینترنت اکسپلورر، این مرورگر نیز یکی از قدرتمند ترین ها در این زمینه بود.

اما به دلیل کناره گیری این نرم افزار نمیتوانیم آن را در مقابل دیگر مرورگر ها قرار بدهیم. اما با این وجود تعداد اندکی از مردم هنوز از اینترنت اکسپلورر استفاده میکنند

نتیجه

با توجه به آنچه خواندید متوجه شدید که مهم ترین دلیل توقف اینترنت اکسپلورر نقص ها و حفره های امنیتی آن است. به همین علت مایکروسافت مرورگری برتر را برای همیشه جایگزین آن کرد.

سوالات متداول

اینترنت اکسپلورر در چه ویندوز هایی پشتیبانی نمیشود؟

این مرورگر از ویندوز ۸.۱ به بعد از دسترس کاربران خارج شده است و دیگر توسط مایکروسافت پشتیابنی نخواهد شد.

این مرورگر هنوز محبوب است؟

اینترنت اکسپلورر تا سال ۲۰۰۳ حدود ۹۵ درصد از کاربران را به خود جذب کرده است. اما از زمان منسوخ شدن این مرورگر کاربران روز به روز دچار ریزش شدند.

آیا مایکروسافت ادج جایگزین مناسبی برای اینترنت اکسپلورر است؟

بله. مایکروسافت ادج به خوبی توانسته خود را جایگزین اینترنت اکسپلورر کند و نیاز های کاربران را رفع کند.


بیشتر بخوانید:

ویندوز یا مک؛ کدام سیستم عامل بهتر است؟: سقوط اینترنت اکسپلورر از رقابت مرورگر ها مقایسه اسپاتیفای و اپل موزیک به صورت کامل: سقوط اینترنت اکسپلورر از رقابت مرورگر ها مهم ترین نکات درباره قابلیت های نرم افزار ردیاب: سقوط اینترنت اکسپلورر از رقابت مرورگر ها
خانه اپل سقوط اینترنت اکسپلورر از رقابت مرورگر ها
User Review
0 (0 votes)

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید